06 October 2009

Pasca Ramadhan: Mengenali Identiti Diri


Ramadhan berlalu lagi... persoalannya adakah perginya Ramadhan pada tahun ini seumpama apa yang berlaku belasan kali malah puluhan kali dalam hidup kita pada tahun-tahun yang lepas? Atau kita bernasib baik kerana Ramadhan pada tahun ini berupaya membekas di dalam diri dan jiwa kita...

Senarai semak yang disyorkan sebagai salah satu usaha bersifat strategik dan sistematik untuk mengenali diri.


SENARAI SEMAK: ERTI HIDUP SEORANG MUKMIN

Bil

Siapa saya ?

Amanah

1

Anak


2

Suami / isteri


3

Ibu / Bapa


4

Abang / adik


5

Pekerja


6

Rakan setugas


7

Ahli jamaah masjid


8

Jiran


9

Ahli komuniti


10

Ahli NGO


11

Hamba


12

Khalifah


Anak

Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, (Al-Ahqaf:15)

Suami / isteri

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantara mu rasa kasih dan sayang.....(Ar-Rum:21)

Ibu / Bapa

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu.....(At-Tahrim : 6)

Ahli Jamaah Masjid

Hanya yang layak memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari Kemudian, serta tetap mendirikan solat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah..... (At-Taubah:18)

Masyarakat

Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatupun. dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh, dan teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahayamu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membangga-banggakan diri.(An-Nisa’: 36 )

Ahli komuniti

Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka buruk (kecurigaan), Kerana sebahagian dari prasangka buruk itu dosa, dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya....... (Al-Hujurat:12)

Ahli NGO

.......dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan permusuhan, dan bertakwalah kamu kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya. (Al-Maaidah : 2)

Hamba

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk mengabdikan diri (Adz-Zariyaat:56)

Khalifah

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung. (Ali-‘Imran :104)


Penutup

Jika kamu berbuat baik (berarti) kamu berbuat baik bagi dirimu sendiri dan jika kamu berbuat jahat, Maka (kejahatan) itu bagi dirimu sendiri...... (Surah Al-Isra’ : 7)


*izhanhamidi.blogspot.com*

1 comment:

  1. Senarai semak ni patut diisi oleh semua orang...sebab semua yg di atas pastinya adalah KITA! Terima kasih atas ilmu dan peringatan yg dikongsikan bersama..

    ReplyDelete