11 August 2010

KURSUS TAHUNAN RAMADHAN

Marhaban Ya Ramadhan!!!
Ramadhan datang lagi. Alhamdulillah kita masih dipanjangkan usia untuk bersua lagi dengan Ramadhan pada tahun ini. Adakah datangnya Ramadhan dan berlalunya nanti Ramadhan pada tahun ini sama dengan tahun-tahun yang lepas? Inilah antara persoalan yang sering timbul atau dijadikan sebagai topik perbincangan.

Kursus Oh Kursus
Kelaziman bagi setiap organisasi khususnya bahagian sumber manusia akan mengatur pelbagai program atau aktiviti yang biasanya disebut kursus dalam kalendar tahunannya. Kursus ini digubal berdasarkan hasil penilaian pada analisis keperluan latihan (training needs analysis) yang telah dibuat.

Kepelbagai Kursus
Kursus yang diatur mempunyai pelbagai bentuk pendekatan, ada bersifat pergerakan secara pasif(indoor) dan tidak kurang juga yang bersifat pergerakan secara aktif(outdoor). Tempoh masa yang diambil juga berbeza-beza mengikut kesesuaian dan matlamat kursus.

Pekerja Oh Pekerja
Penerimaan pekerja pada kursus yang dianjurkan oleh organisasi juga adalah berbeza-beza mengikut individu. Secara umumnya pekerja boleh dibahagikan kepada beberapa kategori seperti berikut:

Pekerja A:
Memenuhi semua kursus yang diwajibkan dan mewajibkan diri menghadiri kursus yang dibuka kepada umum. Malahan berusaha mengeluarkan perbelanjaan sendiri untuk menghadiri kursus di luar daripada organisasi.

Pekerja B:
Memenuhi semua kursus yang diwajibkan dan cenderung untuk hadir kursus yang dibuka kepada umum bergantung pada kesesuaian masa dan perasaan hati (mood).

Pekerja C:
Menghadiri kursus setakat memenuhi rukun kehadiran semata-mata supaya terlepas dari sebarang hukuman dan layak mendapat insentif yang ditawarkan oleh organisasi..

Pekerja D:
Mencari pelbagai alasan yang logik untuk mengelakkan diri menghadiri kursus. Sanggup menerima risiko dikenakan pelbagai tindakan disiplin dan terlepas insentif yang ditawarkan oleh organisasi.

Pekerja E:
Menentang penganjuran kursus kerana berpendapat akan mengurangkan produktiviti dan meningkatkan perbelanjaan organisasi.
Fenomena ini tidak asing bagi mana-mana organisasi. Apa yang lebih penting ialah di mana status kita?

Harapan Organisasi
Penganjuran kursus yang melibatkan implikasi pada bajet tahunan organisasi pastinya mempunyai matlamat dan harapan yang tinggi. Kita pastinya sering bertanya apakah pulangan pelaburan ROI (Return of Investment) sama ada dalam bentuk jangka pendek atau jangka panjang, setelah membuat pelaburan dalam aktiviti perniagaan. Maka pihak organisasi pula akan bertanya apakah pulangan pelaburan latihan ROTI (Return of Training Investment) yang telah dilaksanakan.

Syarikat perniagaan yang menawarkan ROI terbaik akan menjadi pilihan utama para pelabur untuk terlibat dalam organisasi tersebut. Begitu juga dengan syarikat perunding latihan, ROTI akan menjadi salah satu kriteria utama kredibiliti mereka. Justeru, syarikat perunding latihan yang baik perlu menawarkan kaedah penilaian yang sistematik untuk membolehkan organisasi menilai ROTI mereka.

ROTI Siapa?
ROTI boleh dinilai dalam pelbagai aspek. Begitu juga dengan faedah dan manfaatnya boleh dilihat dari perspektif berikut:
ROTI Pekerja; semakin mahir dan meningkatkan prestasi dan daya produktiviti.
ROTI Syarikat; semakin maju dan hasil meningkat
ROTI Individu; semakin meningkat potensi diri tetapi tidak menyumbang pada rakan sekerja atau syarikat.

Siapa Penentu Pemilik ROTI?
Kita sendiri yang menentukan siapa pemilik ROTI itu. Taklifan kita ialah memastikan ROTI itu milik kita dengan usaha sedaya mungkin. Namun tidak sekali-kali mencemarkan peluang orang lain untuk mendapat ROTI yang sama malahan yang lebih baik daripada kita sendiri.

Siapa Paling Kenyang?
Segala usaha yang kita lakukan pada hakikatnya adalah untuk diri kita sendiri dan bukan untuk orang lain. Paling penting, kita hanya dipertanggungjawabkan ke atas diri kita sendiri sahaja.

Alasan Oh Alasan
Hati yang telah diselaputi dengan pelbagai karat kehidupan mungkin menghamburkan kata-kata berikut:
“Tahun depan je la...”
“Banyak sangat masalah dan halangan”
“Suasana dan persekitaran kurang kondusif”
“Lepas puasa nanti balik asal jugak, macam hipokrit la pulak”
“Dah cuba tapi tak berjaya la”
Ingatlah bahawa musuh kita yang paling nyata iaitu syaitan telah dibelenggu pada bulan Ramadhan. Justeru, kita pada hakikatnya bergelut dengan diri sendiri di dalam pelbagai perangkap yang telah membekukan minda.

Bangkitlah Wahai Diriku!
Ayuhlah tanam niat dan keazaman yang tinggi untuk menjadikan Ramadhan pada kali ini antara yang terbaik di kalangan yang terbaik. Susuli niat dan keazaman tersebut dengan perancangan yang teliti dan sistematik supaya segalanya menjadi realiti.


No comments:

Post a Comment