06 October 2010

KEMBARA ILMU BRUNEI DARUSSALAM: 22-24 September 2010 / 13-15 Syawal 1431H

Alhamdulillah demi menyempurnakan amanah kerja, saya pertama kalinya menjejakkan kaki ke Negara Brunei Darussalam. Perjalanan menggunakan penerbangan Air Asia dari LCCT KLIA ke Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei mengambil masa lebih kurang 2 jam 20 minit.

WAKTU
Secara umumnya waktu di Brunei sama dengan Malaysia Cuma waktu solatnya lebih awal lebih kurang sejam berbanding dengan Semenanjung. Jika dibuat perbandingan sama seperti waktu antara Semenanjung dengan Sabah. Jika Semenanjung waktu Maghribnya 7.15 malam maka di Brunei jam 6.15 malam sudah masuk waktu Maghrib.

PENDUDUK
Lebih kurang dua pertiga penduduk Brunei adalah berbangsa Melayu. Terdapat pelbagai kaum lain juga yang mendiami negara Brunei. Bahasa kebangsaan/rasmi ialah bahasa Melayu. Menarik juga kerana bahasa Jawi ditonjolkan pada setiap papan tanda umum, perniagaan dan iklan.

EMAS HITAM
Kekuatan ekonomi negara Brunei bertumpu pada penghasilan minyak yang membentuk lebih dari separuh dari KDNKnya. Pengeluaran minyak diuruskan sepenuhnya oleh syarikat Brunei Shell Petroleum (BSP). Penduduk Brunei bertuah kerana petrol hanya dijual dengan harga lebih kurang 50 sen seliter dan diesel pula lebih kurang 30 sen seliter.

JALAN RAYA
Jalan raya Brunei dipenuhi dengan kenderaan berjenama mungkin kerana kemewahan hidup rakyatnya ditambah pula dengan dasar kerajaan yang tidak mengenakan cukai ke atas kenderaan dan pada masa yang sama harga bahan api yang rendah turut mempengaruhi keadaan tersebut. Motorsikal pula sangat jarang kelihatan di jalan raya. Keadaan jalan sangat tenang dan tidak ada kesesakan serta sukar untuk mendengar bunyi hon. Semua kenderaan akan segera berhenti jika melihat anda bersedia untuk melintas di zebra crossing.

RIZQUN HOTEL
Peluang menginap di Rizqun International Hotel yang berkembar dengan The Mall di bandar Gadong digunakan sepenuhnya untuk membuat pemerhatian keaadaan di Brunei. Gadong merupakan salah sebuah bandar utama selain ibu negara iaitu Bandar Seri Begawan yang jaraknya lebih kurang 10-15 minit menaiki kenderaan.

PASAR MALAM GADONG
Kehidupan malam di Brunei boleh ditinjau di Pasar Malam Gadong yang terletak berhampiran dengan bandar Gadong. Pada waktu siang tapak pasar malam ini merupakan tempat letak kenderaan. Bermula lebih kurang pada jam 6.00 petang pada setiap hari tempak letak kenderaan ini bertukar sebagai pasar malam dan beroperasi sehingga jam 11.30 malam atau sehingga jam 12.00 malam.

MASJID OMAR ALI SAIFUDDIN
Ibu negara Brunei iaitu Bandar Seri Begawan terletak di pinggir sungai. Mercu tandanya yang utama ialah Masjid Omar Ali Saifuddin yang tersergam indah dengan kubah emasnya. Bangunan lain di bandar ini dilarang dibina melebihi ketinggian masjid ini.

TAMU SUNGAI KIANGGEH
Pinggiran bandar ini terdapat sebuah tamu atau pasar pagi yang menjual pelbagai barang keperluan harian iaitu Pasar Pagi Sungai Kianggeh. Pelanggan dari bandar perlu menyeberangi sebuah jambatan kecil untuk sampai ke pasar ini, manakala sebahagian pelanggan yang lain kelihatan lebih selesa menggunakan bot. KAMPUNG AIR
Kampung Air pula terletak di seberang sungai. Jika menggunakan bot tambang perjalanan dari Bandar Seri Begawan ke Kampung Air hanya mengambil masa lebih kurang 5 minit sahaja. Sebaliknya jika menggunakan kenderaan melalui jalan darat perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 30 hingg 45 minit.

Kampung Air dilengkapi dengan segala kemudahan asas termasuklah bekalan air dan elektrik, sekolah, masjid, balai polis, balai bomba dan stesen minyak. Setiap rumah dihubungkan oleh jambatan dan pengangkutan utama ialah menggunakan bot. Selain rumah yang dibina secara tradisi terdapat sebuah kawasan perumahan moden yang terletak di hujung sungai. Perumahan ini telah dibina oleh kerajaan bagi menggantikan kawasan perumahan yang telah mengalami kebakaran.

B$
Brunei menggunakan matawang Dolar Brunei atau nama rasminya Ringgit dan turut menerima Dolar Singapura sebagai medium traksaksi kewangan. Matawang boleh dipecahkan kepada 100 sen. Sama seperti Ringgit Malaysia, Dolar Brunei mempunyai duit kertas bernilai 1 Ringgit, 5 Ringgit, 10 Ringgit, 50 Ringgit dan 100 Ringgit.

Harga barang di Brunei jika dilihat menggunakan Ringgit Brunei lebih kurang sama dengan harga barang di Malaysia. Nasi ayam halia contohnya berharga B$4.50 dan milo ais berharga B$1.50 sahaja. Namun jika dilihat dalam nilaian Ringgit Malaysia secara relatif harga barang lebih mahal kerana B$1 lebih kurang bersamaan dengan RM 2.40.

BERITA
Walaupun berada di Brunei, anda masih boleh mengikuti perkembangan semasa di Malaysia menerusi siaran RTM1 & RTM2. Surat khabar utama seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia juga boleh didapati dengan mudah di kebanyakan kedai.



1 comment:

  1. Assalamualaikum saudara,

    boleh tak buatkan n3.. atau share dengan saya apakah yang dimaksudkan dengan ROI dalam penilaian latihan.

    tkasih.

    ReplyDelete