05 June 2010

NOKTAH-NOKTAH UTAMA KEMBARA 3 PURNAMA

Menggilap Potensi
Terbukti bahawa setiap insan dikurniakan dengan potensi diri masing-masing. Kunci pada kemampuan untuk menggilap potensi tersebut adalah kegigihan berusaha. Peredaran masa menampilkan kepada kita bagaimana insan yang serba kekurangan dan tidak dipandang, kini adalah sebahagian daripada golongan jutawan dan menjadi sanjungan.

Aku Orang Harapan
Setiap ahli pasukan perlu meletakkan dirinya sebagai orang harapan, bukannya sentiasa mengharapkan orang lain dalam penyempurnaan tugasan pasukan. Awalnya mungkin terasa seperti bebanan, tetapi percayalah bahawa setiap peluh yang menitik kerana usaha ikhlas yang berlebihan akan diberi ganjaran olehNya.


Nutrisi Seimbang
Manusia hanya mampu berfikir dan merancang serta berusaha menjadikannya sebagai realiti. Keghairahan bekerja sedikit sebanyak melekakan kesihatan kita dari aspek pengambilan nutrisi secara seimbang. Akibatnya simptom-simptom tubuh yang hilang keseimbangan mula tampil, sekaligus merencatkan sedikit ketangkasan gerak kerja.

Situasi Luar Jangka
Persediaan untuk menghadapi situasi luar jangka adalah bersifat teori. Situasi sebenar akan menguji sejauh manakah kematangan seseorang untuk bertindak secara cepat dan tepat. Sebarang kesilapan atau kelambatan bertindak akan meningkatkan risiko yang terpaksa dihadapi. Konfrantasi adalah pilihan terakhir sekiranya semua jalan keluar sudah tipis peluangnya.

Komunikasi Kumpulan
Pembahagian kumpulan kepada regu-regu dan kawasan jagaan memerlukan pada satu sistem komunikasi yang berkesan. Sistem pesanan ringkas (sms) dijadikan pilihan terbaik dengan menjadikan taklimat pagi sebagai panduan merangka strategi untuk menyempurnakan sasaran kerja yang ditetapkan. Penyelarasan bahasa dan istilah serta ketepatan pesanan merupakan faktor utama yang menentukan tahap keberkesanan komunikasi.


Imej & Haibah Pasukan
Segala tindakan dan perilaku ahli pasukan akan diterjemahkan sebagai imej dan haibah yang membentuk persepsi masyarakat terhadap pasukan. Setiap memek muka, gurau senda dan sembang sensasi perlu peka pada keadaan dan persekitaran. Manfaatkan peluang yang ada untuk menjalin hubungan ukhwah dan membina kepercayaan.

Imej dan Haibah Ahli
Rakaman gambar meringkaskan proses mencatat sesuatu peristiwa, apatah lagi sekeping gambar membawa seribu cerita. Namun bergambar secara berlebihan dengan gaya, aksi dan fesyen yang pelbagai akan membuka pintu-pintu fitnah. Begitu juga dengan foto “candid” yang mungkin tujuan asalnya sekadar bergurau, mungkin akan bertukar menjadi suatu kezaliman untuk jangka masa panjang kerana berisiko membawa trauma dalam kehidupan.

P&C (Private & Confidential)
Etika dan akhlak seorang penyelidik adalah menjadikan setiap data dan maklumat yang dikumpulkan sebagai amanah untuk dijaga serta diperlihara kerahsiaannya. Berwaspadalah dengan keghairahan bercerita atau berkongsi pengalaman supaya amanah ini kekal terpelihara.



No comments:

Post a Comment