29 June 2010

KEMBARA KE PHNOM PENH, KAMPUCHEA: 14-18 JUN 2010 (Siri 1)

Catatan ini bertujuan untuk berkongsi sedikit pengalaman berkelana ke Phnom Penh, Kampuchea untuk menyempurnakan tugasan dan amanah kerja. Alhamdulillah musafir ini menzahirkan beberapa noktah penting yang boleh dijadikan iktibar dalam kehidupan. Terima kasih AASB atas kepercayaan yang diberikan.

BENGKEL:
Bahasa Komunikasi
Kegusaran awal cabaran bahasa yang bakal dihadapi untuk berinteraksi dalam bengkel yang diadakan terjawab setelah berlalunya bengkel hari pertama. Bahasa yang digunakan oleh saudara seIslam kita di Kampuchea ialah bahasa Khmer sebagai bahasa utama, bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan bahasa Arab sebagai bahasa pilihan. Sekurangnya-kurangnya mereka menguasai dua bahasa dan majoriti peserta bengkel menguasai tiga bahasa.

Sifat yang boleh dipuji ialah berani mencuba dan tidak malu bertanya serta saling memperbetulkan kelemahan bahasa rakan-rakan yang lain. Mengkagumkan apabila pembentangan berjaya disampaikan dalam bahasa Melayu dan hasil perbincangan dicatatkan pada kertas mahjong dalam bahasa Melayu.

Penggunaan banyak bahasa saya perhatikan sedikit sebanyak mengasah kemahiran mereka dalam menumpukan perhatian, mendengar, memahami, menginterpretasi dan seterusnya menyuarakan dalam bentuk terjemahan bagi mengukuhkan kefahaman dalam bengkel dan sesi perbincangan yang dijalankan.



Bahasa Sebagai Alat Berfikir
Kebanyakan peserta lebih selesa mengadakan perbincangan dalam bahasa Khmer iaitu bahasa ibunda mereka. Hakikat bahawa bahasa ibunda sebagai alat berfikir terserlah dalam situasi ini, kecuali bagi orang yang benar-benar dapat menguasai bahasa selain bahasa ibunda. Mungkin juga perbincangan akan lebih bersifat waqie’(semasa) dengan menggunakan istilah dan perkataan yang bersifat tempatan.

SUASANA KEHIDUPAN DI PHNOM PENH:
Waktu Kerja
Waktu di Kampuchea lewat sejam berbanding Malaysia. Justeru waktu solat Subuh lebih kurang jam lima pagi, Zohor jam 12.15 tengah hari, Asar 3.30 petang dan Maghrib jam 6.15 petang. Operasi kerja bermula sekitar jam 7.30 pagi atau 8.00 pagi sehingga jam 5.00 petang atau 5.30 petang. Mereka memperuntukkan masa untuk berehat pada waktu tengah hari sekitar jam 11.30 pagi atau 12.00 tengah hari sehingga jam 2.00 petang atau 2.30 petang. Uniknya kerana kebanyakan pekerja akan balik ke rumah pada waktu rehat ini untuk makan tengah hari bersama keluarga.

Waktu Makan
Sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam adalah tiga waktu makan yang utama. Kebanyakan mereka makan malam awal iaitu sebelum masuknya waktu Magrib. Aktiviti pada sebelah malam akan berakhir sekitar jam 10 malam. Kebanyakan penduduk memilih untuk berehat di rumah, aktiviti perniagaan ditutup dan kawasan bandar atau kampung mula lengang.

Tasik Tonle Sap & Sungai Mekong
Air sungai yang mengalir tenang dari Sungai Mekong ke arah Tasik Tonle Sap menjadi salah satu tarikan istimewa bandar Phnom Penh. Membuka peluang untuk menyaksikan bandar ini dari sudut yang berbeza. Bot pelbagai dekorasi dan saiz sentiasa menanti penumpang untuk disewa dengan kadar USD15 untuk 30 minit pelayaran.

Bot-bot ini adalah sebahagian daripada pengguna setia sungai selain bot nelayan, bot pengangkutan/ekspres dan tongkang mengangkut barang. Kesemuanya berperanan untuk menjana pendapatan dan menggerakkan ekonomi. Sebahagian daripada pemilik menjadikan bot mereka sebagai rumah tempat tinggal. Demi memastikan bot yang menjadi nadi mereka untuk mencari punca rezeki selamat dari sebarang gangguan.

Central Market, Pasar Tuol Thom Pong & Russian Market
Dalam keterbatasan masa berbengkel, kami sempat singgah ke beberapa buah pasar di sekitar bandar Phnom Penh. Pada pemerhatian saya, perniagaan di pasar ini mensasarkan pengunjung luar atau pelancong sebagai pelanggan. Buktinya transaksi dan label harga menggunakan USD. Kebanyakan peniaga pula berkomunikasi menggunakan bahasa Inggeris dan sebahagiannya akan mengusik pengunjung dari Malaysia dengan bahasa Melayu.


PENGANGKUTAN:
Jalan Raya

Sepanjang berada di bandar Phnom Penh saya perhatikan keadaan jalan raya sentiasa sesak terutama pada waktu puncak iaitu pada waktu awal pagi dan lewat petang. Kenderaan berenjin kapasiti tinggi dan motorsikal memenuhi jalan raya dan jarang sekali kenderaan biasa kelihatan di jalan raya. Namun semua kenderaan bergerak tidak terlalu laju dan seolah-olah wujud satu perjanjian tidak rasmi iaitu saling memberikan laluan. Justeru, risiko untuk berlakunya kemalangan sangat minimum.

Tuk-Tuk
Penduduk di Phnom Penh lebih selesa menggunakan perkhidmatan Tuk-Tuk sebagai pengangkutan jarak dekat atau dalam bandar kerana mudah dan tambangnya berpatutan. Terdapat pelbagai saiz Tuk-Tuk dengan kapasiti penumpang yang berbeza-beza. Keadaan muka bumi yang kurang berbukit memberikan kelebihan pada perkhidmatan Tuk-Tuk. Namun, motorsikal Tuk-Tuk telah diubah suai dengan tambahan tangki air untuk menyejukkan enjin

Van Sewa & Bas
Perkhidmatan van sewa masih menjadi pilihan untuk pengangkutan jarak sederhana atau jauh walaupun telah ada perkhidmatan bas. Ini kerana tambang bas tidak tetap dan sentiasa berubah mengikut musim. Contohnya semasa permintaan tinggi untuk bas seperti pada musim perayaan atau cuti umum, tambangnya akan meningkat. Tambang untuk balik ke kampung mungkin tidak sama dengan tambang untuk datang ke bandar.

REJIM POL POT: TOUL SLENG GENOCIDE MUZIUM
Alhamdulillah kami berkesempatan mengunjungi sebuah bekas sekolah yang telah dijadikan sebagai pusat tahanan oleh rejim Pol Pot pada tahun 1975 hingga 1979. Semasa kejatuhannya, pihak rejim tidak sempat mengeluarkan barang-barang di pusat tahanan ini. Maka kesemua bahan yang dipamerkan adalah barang-barang yang asal. InsyaAllah perkongsian topik ini akan saya lebarkan dalam entri seterusnya.


APRESIASI & PENGHARGAAN:
Sekalung apresiasi kepada semua pihak yang telah banyak membantu dalam melancarkan segala perancangan yang telah direncanakan, khususnya buat YB Othsman Hassan, YB Manan Othsman, YB Dr. Muhsin Yusuf, En Asyary Aiyob, Peserta-peserta bengkel dan semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung.


No comments:

Post a Comment