12 February 2012

SIRI KELIMA: KAMPONG CHHNANG 9 – 12 JANUARI 2012

Seusai kursus di Kampot, kami terus bertolak ke Kampong Chhnang. Singgah sebentar di Phnom Penh bagi membolehkan pemandu membawa kenderaan ke bengkel untuk diperiksa. Setelah bermusafir hampir satu jam setengah kami tiba ke tempat program di Chrok Romeat, Chhouk Sor, Kampung Tralach, Kampong Chhnang pada lewat petang. Ketibaan kami disambut oleh Ustaz Haji Hashim bin Yunus, Imam Wilayah Kampong Chhnang dan juga Ustaz Ismail bin Taib iaitu imam masjid.
SEKOLAH NURUL EHSAN, KAMPONG CHHNANG
Kursus telah diadakan di Sekolah Nurul Ehsan yang terletak bersebelahan dengan masjid. Sekolah ini telah dibangunkan hasil sumbangan oleh sebuah keluarga dermawan daripada Malaysia. Sekolah ini mempunyai sebuah bangunan dengan lima bilik darjah. Sekolah yang telah berusia ini tidak dilengkapi dengan bekalan elektrik.
Semasa kursus ini dijalankan, khemah didirikan di hadapan sekolah untuk dijadikan sebagai dewan dan juga tempat makan peserta. Rumah bersebelahan sekolah pula dijadikan sebagai tempat memasak makanan secara gotong-royong. Pejabat masjid pula dijadikan sebagai tempat penginapan sementara untuk peserta wanita.
AMANAH MENYAMPAIKAN ILMU
Saya telah diamanahkan untuk mengendalikan Kelas Ketiga yang mempunyai seramai 26 orang peserta. Profil peserta dalam program ini seperti juga di kursus sebelumnya iaitu pelbagai dari segi latar belakang pendidikan, tahap tugasan mengajar dan peringkat umur Kali ini saya bergandingan lagi dengan Ustaz Asmawi yang berperanan sebagai penterjemah. Terjemahan dibuat dalam bahasa Khmer kerana majoriti peserta menguasai bahasa tersebut.
Sekolah ini masih menggunakan papan hijau dan kapur tulis. Saya menggunakan sebaik mungkin pengalaman sebelum ini untuk memaksimumkan penggunaannya bagi membantu kefahaman peserta dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
CABARAN DAKWAH DI KAMPUCHEA
Masyarakat di Kampung Chhnang sebelum ini pernah dipengaruhi oleh kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai golongan Zahidin. Golongan ini mengaku beragama Islam tetapi mengamalkan ajaran agama mengikut kefahaman mereka sendiri yang pada hakikatnya tersasar jauh dari ajaran Islam yang sebenar.
Hasil usaha yang telah dijalankan oleh pelbagai pihak, sebahagian daripada ahli kumpulan ini telah berjaya dipulihkan untuk kembali pada ajaran Islam yang sebenar. Namun ancaman kumpulan ini masih belum terhapus sepenuhnya kerana masih ada lagi ahli kumpulan tersebut yang berpegang pada kepercayaan mereka.

SETULUS APRESIASI
Kesyukuran setinggi-tingginya dipanjatkan ke hadrat Allah SWT yang telah mempermudahkan segala urusan kami sepanjang melaksanakan kursus ini. Hakikatnya kami melaksanakan amanah menyampaikan ilmu dan secara tidak langsung mengambil seluas-luasnya iktibar untuk mensyukuri segala nikmat dan anugerah Allah SWT yang telah dikecapi di Malaysia.
Terima kasih juga kepada Akademi Aidit Sdn. Bhd. di atas amanah dan kepercayaan serta peluang untuk memikul tugasan yang berat ini. Juga pada sahabat-sahabat seperjuangan yang bersama-sama bermusafir ke Kampuchea mahupun yang tetap di pejabat untuk melangsaikan tugasan.
Tidak lupa juga kepada Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Lembaga Zakat Selangor (LZS) sebagai penganjur kursus. Begitu juga kepada urusetia kursus iaitu pihak Yayasan Pembangunan Umat Islam Kampuchea (CMDF) dan Pejabat Mufti Kerajaan Kampuchea.
Isteri dan anak-anak tercinta yang telah berkorban dan berdikari sepanjang musafir saya ke Kampuchea serta Bonda yang berkelana ke ibukota untuk menemani ahli keluarga saya. Hanya Allah SWT sahajalah yang dapat memberi ganjaran di atas segala kebaikan tersebut.

SIRI KEEMPAT: KAMPOT 5 - 8 JANUARI 2012

Kursus keempat adalah di Wilayah Kampot yang terletak lebih kurang 150 kilometer dari Phnom Penh. Perjalanan kami yang dijangka hanya mengambil masa selama 1 jam 30 minit akhirnya menjadi sekali ganda iaitu lebih kurang 3 jam kerana kenderaan mengalami masalah tidak boleh dipandu laju. Alhamdulillah kami akhirnya sampai juga ke tempat program di Kampung Keh, Kampot.

MADRASAH AN-NIKMAH, KAMPUNG KEH

Lokasi program iaitu di Madrasah An-Nikmah, Kampung Keh terletak lebih kurang 10 kilometer dari bandar Kampot. Persekitaran madrasah ini agak menarik kerana kedudukannya seumpamanya kompleks sekolah selain bersebelahan dengan masjid. Ini kerana di kawasan yang sama terdapat sebuah sekolah integrasi Islam yang dibangunkan oleh sebuah NGO daripada Malaysia iaitu Akademi Imam Syafie (AIS). Manakala bersebelahannya pula adalah sekolah rendah kebangsaan milik kerajaan. Jadi tiga buah institusi pendidikan berada di kawasan yang sama dan ditunjangi pula oleh sebuah masjid iaitu Masjid As-Syakirin.

Madrasah An-Nikmah mempunyai dua buah bangunan iaitu bangunan pertama di sebelah kanan masjid dengan tiga bilik darjah dan sebuah bilik dijadikan sebagai pejabat madrasah. Satu lagi bangunan adalah di sebelah kiri masjid iaitu sebuah bilik darjah dan sebuah kelas menjahit. Sepanjang pengalaman saya, kemudahan yang dimiliki oleh madrasah ini adalah antara yang terbaik di Kampuchea. Setiap kelas dilengkapi dengan lampu kalimantang dan kipas lima kelajuan.

Setelah selesai majlis perasmian oleh Imam Wilayah Kampot iaitu Haji Zuhri bin Ahmad, kami bertolak ke Kep iaitu salah sebuah bandar di pinggir laut untuk penginapan. Bandar peranginan ini memfokuskan aktivitinya pada kegiatan perikanan.

AMANAH MENYAMPAIKAN ILMU

Saya diamanahkan untuk mengendalikan Kelas Ketiga yang mempunyai 36 orang peserta iaitu 33 orang ustaz dan 3 orang ustazah. Profil peserta dalam program ini seperti juga di kursus sebelumnya iaitu pelbagai dari segi latar belakang pendidikan, tahap tugasan mengajar dan peringkat umur. Dalam kursus ini, sekali lagi saya bergandingan dengan Ustaz Asnawi sebagai penterjemah.

Kemudahan papan putih (white board) yang terdapat di madrasah ini membolehkan saya menggunakan marker pen. Pelbagai catatan dapat dibuat untuk membantu kefahaman peserta. Tambahan pula keserasian yang wujud dengan penterjemah memudahkan lagi penyempurnaan tugasan yang diberi.

TERJEMAHAN BAHASA KHMER

Terjemahan dibuat dalam bahasa Khmer kerana kerana tidak ramai peserta yang tahu berbahasa Cham atau bahasa Melayu. Sekali lagi saya membuat penyesuaian diri dengan keadaan tersebut. Pelajar dalam bahasa Cham yang disebut sebagai “Nikseh” ditukar pada istilah “Konsach” dalam bahasa Khmer.

Menurut kata penduduk, orang Kampot kebanyakannya adalah berasal Jawa iaitu keturunan pedagang dari Jawa yang datang berniaga ke Kampuchea. Namun mereka kini sudah tidak lagi boleh berbahasa Jawa. Salah satu kesan yang masih tinggal adalah golongan tua atau pakcik masih menggunakan gelaran Wak pada pangkal nama. Begitu juga dengan reka bentuk binaan rumah kediaman yang kelihatan agak berbeza dengan kawasan yang lain.

SOLAT JUMAAT

Kami mengambil kesempatan untuk solat Jumaat di Masjid As-Syakirin bersama-sama dengan para peserta. Azan dilaungkan menggunakan pembesar suara, tetapi Khatib yang menyampaikan khutbah (tanpa teks) tidak menggunakan pembesar suara. Saiz masjid yang kecil membolehkan suara Khatib sampai kepada semua ahli jemaah yang bersolat Jumaat.

PENDAKWAH

Kursus di Kampung Keh, Kampot mempertemukan saya dengan seorang pendakwah iaitu Ustaz Ibrahim bin Said yang juga merupakan Imam Masjid As-Syakirin. Beliau telah berhijrah dari Kampong Cham dan menetap di Kampot kerana khidmatnya diperlukan untuk mengajar ilmu agama. Pada masa yang sama, kemahirannya berbahasa Melayu juga diperlukan oleh masyarakat Islam pada masa tersebut. Kini beliau berperanan sebagai salah seorang tulang belakang pada masyakarat Islam terutamanya di Kampung Keh dan juga di Kampot. Semoga Allah SWT mempermudahkan dan memberkati segala urusan beliau.

11 February 2012

SIRI KETIGA: KRATIE (KRACEH) 26 - 29 DISEMBER 2011

Kursus siri ketiga dijalankan di Wilayah Kratie. Nama wilayah ini dieja secara rasmi sebagai Kratie oleh pemerintah Perancis semasa penjajahan mereka ke atas Kampuchea. Menurut penduduk, nama asal wilayah ini ialah Kraceh. Justeru, majoriti masyakat Kampuche lebih senang memanggil nama asalnya iaitu Kraceh walaupun ejaan secara rasminya ialah Kratie.

Setibanya di Wilayah Kratie, kami terus ke tempat program iaitu di Kampung Ror. Program dijalankan di sebuah sekolah yang disumbangkan oleh Bank Pembangunan Islam (Islamic Development Bank) kepada Pertubuhan Islam Kampuchea pada 22 November 2006. Sekolah ini juga terletak bersebelahan dengan masjid. Di hujung masjid terdapat sebuah rumah yang menempatkan pelajar-pelajar tahfiz Al-Quran. Kawasan perkuburan pula terletak di seberang jalan berhadapan dengan kawasan sekolah.

Penduduk kawasan ini menjalankan kegiatan pertanian dengan padi sebagai tanaman utama. Ada juga sebahagian daripada mereka menanam tembakau. Terdapat beberapa buah rumah yang mempunyai rumah atau tempat khas untuk mengeringkan daun tembakau. Penghujung hari, kami bertolak ke bandar Kratie untuk mendaftar masuk ke tempat penginapan.

AMANAH MENYAMPAIKAN ILMU

Kursus dirasmikan oleh Imam Wilayah iaitu Ustaz Jalaluddin kerana Tuan Mufti tidak dapat hadir seperti yang dijadualkan kerana terlibat di dalam satu kemalangan jalan raya. Kenderaan yang beliau pandu menghadapi masalah mekanikal dan telah terbabas.

Saya telah diamanahkan untuk mengendalikan Kelas Ketiga yang mempunyai 54 orang peserta iaitu 47 orang ustaz dan 7 orang ustazah. Profil peserta dalam program ini seperti juga di Phnom Penh dan Kampong Cham iaitu pelbagai dari segi latar belakang pendidikan, tahap tugasan mengajar dan peringkat umur. Dalam kursus ini, sekali lagi saya bergandingan dengan Ustaz Asnawi sebagai penterjemah.

CABARAN BERBEZA

Berbeza dengan Phnom Penh dan Kampong Cham, sekolah ini masih menggunakan papan hijau dan kapur tulis. Saya cuba menyesuaikan diri dan mengasah kembali kemahiran menulis menggunakan kapur. Antara kekangan yang dihadapi ialah saya tidak mempunyai pilihan dalam penggunaan warna kerana dibekalkan dengan kapur berwarna putih sahaja. Saya pula hanya membawa bekalan marker pen yang pelbagai warna.

Walaupun profil peserta dalam setiap kursus yang saya kendalikan hampir sama, saya memilih pendekatan berhati-hati dengan membuat analisis dan penelitian sebelum mencuba pendekatan yang dirasakan terbaik. Saya juga perlu memilih contoh yang benar-benar tepat dan sesuai dengan profil peserta supaya mereka mampu mengekalkan fokus pada matlamat kursus iaitu kemahiran mengajar. Saya perlu berhati-hati supaya peserta tidak beralih tumpuan dengan hanya mendalami ilmu dan secara tidak langsung mengabaikan fokus utama iaitu kemahiran mengajar.

TERJEMAHAN BAHASA CHAM

Para peserta sepakat untuk Ustaz Asnawi membuat terjemahan menggunakan bahasa Cham. Saya cuba memanfaatkan keadaan ini dengan menggunakan beberapa perkataan yang telah saya hafal semasa kursus kedua di Kampong Cham.

Gandingan bersama penterjemah sebenarnya membuka peluang kepada saya untuk melakukan beberapa perkara yang jarang dapat dilakukan jika mengendalikan sesi latihan secara berseorangan. Pertamanya ialah mencerap respon dan tindak balas peserta semasa sesi latihan dikendalikan.

Keduanya membuat catatan perkara-perkara penting atau kata kunci pada papan hitam. Justeru, saya memanfaatkan sepenuhnya papan hitam dalam proses pengajaran dan pembelajaran dengan membuat catatan. Saya cuba mempelbagaikan catatan dengan membuat rajah, lakaran dan model bagi memudahkan peserta faham. Terutamanya peserta yang hanya mendapat pendedahan pada tulisan bahasa Khmer dan tulisan jawi sahaja (kerana bahasa Cham menggunakan tulisan jawi). Tulisan rumi agak asing bagi mereka.

Bagi memudahkan peserta memanfaatkan buku nota rujukan, saya menulis muka surat yang sedang diajar atau dirujuk pada petak penjuru kanan papan hitam. Setiap kali berpindah ke muka surat yang baru, saya akan menukar nombor pada petak tersebut.

UJIAN KESIHATAN

Pada hari terakhir program, kaki sebelah kiri saya berasa sedikit kurang selesa. Awalnya saya menyangka hanya lenguh-lenguh biasa kerana berdiri secara rutin setiap hari untuk mengendalikan kelas yang bermula jam 8.00 pagi dan berakhir pada jam 4.45 petang. Rupa-rupanya simptom awal pada tahap keseimbangan badan yang terjejas. Asid yang berlebihan di dalam badan menyebabkan pergelangan kaki saya membengkak. Walaupun masih boleh berjalan tetapi tidak boleh laju seperti keadaan biasa. Justeru, saya mula mengawal pemakanan dan mengambil beberapa ubat yang dibawa sebagai bekalan. Alhamdulillah sesi kelas dapat disempurnakan seperti yang disasarkan.

08 February 2012

SIRI KEDUA: KAMPONG CHAM 17 - 20 DISEMBER 2011

Pada pagi Jumaat 16 Dis 2011, kami bermusafir ke Kampong Cham untuk meneruskan kursus siri kedua. Dalam perjalanan ke Kampong Cham, kami singgah ke Restoran Muk Min untuk makan tengahari. Setibanya di Kampong Cham, kami terus ke tempat program iaitu Madrasah Ad-Diniah Al-Islamiah atau dikenali dengan nama sekolah An-Nikmah Kampong Cham untuk meninjau keadaan. Seterusnya ke hotel penginapan yang terletak lebih kurang 10 minit perjalanan dari tempat program.

Bagi sesiapa yang pertama kali mendengar nama Kampong Cham, mungkin akan menyangka atau menganggap maksudnya sama seperti di Malaysia iaitu kampung. Menurut salah seorang peserta, nama atau istilah kampong di Kampuchea membawa maksud jeti atau tempat persinggahan kapal dan perahu. Lokasi Kampong Cham pula sememangnya terletak di tepi Sungai Mekong.

Muka bumi negara Kampuchea saya perhatikan tidak banyak tanah tinggi atau kawasan berbukit. Semasa di awal perjalanan ke Kampong Cham saya dapat melihat kawasan tanaman padi di kiri dan kanan jalan, luasnya saujana mata memandang. Apabila semakin menghampiri Kampung Cham pula, saya dapat melihat tanaman yang berbeza iaitu ladang getah yang luas.

PANORAMA PINGGIR SUNGAI MEKONG

Buat pertama kalinya saya diberikan peluang oleh Allah SWT untuk menjejakkan kaki keluar dari Phnom Penh apabila bertugas di Kampuchea. Lokasi hotel penginapan sangat menarik iaitu di tepi Sungai Mekong. Aktiviti menangkap ikan oleh nelayan sungai dapat dilihat dengan jelas. Terdapat juga kapal persiaran (cruise) yang berlabuh di tepi sungai. Diiringi dengan cahaya matahari yang sedang naik, para nelayan mula menaikkan ikan ke darat kepada para peraih yang setia menanti. Kebanyakan urusniaga yang saya perhatikan adalah berskala kecil dan kebanyakan peraih hanya menggunakan motosikal.

MADRASAH AD-DINIAH AL-ISLAMIAH

Hari Sabtu 17 Dis 2011 program siri kedua dimulakan dengan rasmi. Sekolah ini juga lokasinya berhampiran dengan masjid dan kawasan tapak perkuburan Islam. Sekolah merupakan sebuah bangunan dengan empat bilik darjah. Rumah pengetua sekolah iaitu Ustaz Ismail bin Husin yang terletak berhampiran kawasan sekolah juga berfungsi sebagai pejabat sekolah. Khemah telah didirikan di hadapan sekolah untuk dijadikan sebagai dewan perkumpulan merangkap tempat makan. Manakala salah sebuah rumah penduduk pula dijadikan sebagai tempat memasak makanan.

Suasana dan persekitaran sekolah ini bersifat terbuka kerana tidak dikelilingi pagar dan kedudukannya yang berhampiran dengan rumah penduduk. Sesi pengajaran dan pembelajaran kami sering dijenguk dan diperhatikan oleh kumpulan kanak-kanak dari kawasan penempatan tersebut.

AMANAH BERKONGSI ILMU

Kursus dimulakan dengan acara perasmian oleh Okhna Kamaruddin Yusof iaitu Mufti Kerajaan Kampuchea. Majlis ini turut dihadiri oleh Tuan Haji Sabri bin Kasim iaitu Timbalan Gabenor Kampong Cham merangkap Imam Wilayah. Kelas dimulakan sejurus selepas acara perasmian.

Saya telah diamanahkan untuk mengendalikan Kelas Ketiga yang mempunyai 50 orang peserta iaitu 43 orang ustaz dan 50 orang ustazah. Profil peserta dalam program ini seperti juga di Phnom Penh iaitu pelbagai dari segi latar belakang pendidikan, tahap tugasan mengajar dan peringkat umur. Dalam program ini saya bergandingan pula dengan Ustaz Asnawi sebagai penterjemah. Beliau merupakan salah seorang tenaga pengajar di Sekolah An Nikmah, Phnom Penh di bawah kelolaan Pejabat Mufti.


CABARAN BERBEZA

Berbeza dengan keadaan di Phnom Penh, keadaan di dalam kelas agak padat kerana bilangan peserta yang lebih ramai. Keadaan ini membataskan sedikit pergerakan saya terutama untuk ke belakang kelas. Justeru, saya banyak bergerak di ruang hadapan dari satu penjuru ke penjuru sebaliknya.

Saya memilih pendekatan yang berbeza berbanding dengan program pertama di Phnom Penh kerana menginsafi bahawa para peserta tinggal di kawasan yang aktiviti ekonominya adalah pertanian dan perikanan. Saya berusaha membawakan contoh-contoh yang dekat dengan kehidupan dan aktiviti seharian mereka.

TERJEMAHAN BAHASA CHAM

Ustaz Asnawi memilih menggunakan bahasa Cham untuk membuat terjemahan kerana majoriti peserta lebih selesa walaupun mereka juga boleh berbahasa Khmer. Saya juga berusaha menghafal dan menggunakan beberapa perkataan bahasa Cham yang mudah untuk berinteraksi dengan peserta. Berdasarkan pemerhatian saya, lebih ramai peserta yang boleh berbahasa Melayu berbanding dengan peserta di program yang terdahulu iaitu di Phnom Penh.

Nombor atau bilangan dalam bahasa Cham sebutannya hampir sama dengan bahasa Melayu, iaitu:

Satu: Sa

Dua: Dua

Tiga: Klau

Empat: Empat

Lima: Lima

Enam: Nam

Tujuh: Tujuh

Lapan: Lapan

Sembilan: Sembilan

Sepuluh: Hapluh


UKHWAH ISLAM

Kebanyakan peserta bersikap mesra walaupun kelihatan agak pemalu. Mungkin kerana kurang menguasai bahasa Melayu, mereka segan untuk berkomunikasi dengan saya. Peserta yang boleh berbahasa Melayu kebanyakannya akan menyapa saya di luar kelas untuk bertanya khabar dan kebanyakannya berkongsi pengalaman bahawa mereka pernah ke Malaysia. Inilah buktinya ikatan persaudaraan yang terbina utuh berlandaskan pada ikatan aqidah walaupun berlainan negara.