28 July 2011

KEMAHIRAN MEMBACA TREND HARGA EMAS




Kesedaran masyarakat Islam pada kelebihan dan kebaikan membuat pelaburan emas semakin meningkat. Keghairahan dan perkembangan secara mendadak ini jika tidak ditangani secara bijaksana akan memerangkap pembeli atau pengguna yang membuat keputusan secara terburu-buru. Tujuan saya menulis entri ini dari perspektif seorang pengguna adalah untuk memberi sedikit panduan kepada pengguna untuk memahami trend harga emas sebagai persediaan berfikir secara rasional dan membuat keputusan secara bijaksana.

Saya hanya akan memfokuskan pada emas berbentuk fizikal sahaja. Justeru, produk pelaburan emas menggunakan buku simpanan atau secara maya tidak termasuk di dalam perbincangan ini walaupun mungkin ada sedikit sebanyak persamaan.

 
Variasi Emas Dalam Pasaran
Terdapat pelbagai produk emas di dalam pasaran. Sebahagiannya adalah untuk tujuan digunakan sebagai medium transaksi, pelaburan dan barang perhiasan. Justeru, fizikal produk dibangunkan atau dibentuk bersesuaian dengan tujuannya dikeluarkan. Contohnya emas yang digunakan sebagai medium pertukaran atau biasanya dinamakan sebagai dinar menggunakan emas 916 supaya lebih tahan lasak. Manakala kijang emas yang dikeluarkan untuk tujuan pelaburan pula menggunakan emas 999. Barang kemas pula ditempa dengan pelbagai bentuk serta digandingkan dengan bahan lain seperti permata dan berlian untuk tujuan perhiasan dan harganya lebih mahal.

Kaedah Membaca Trend Harga Emas
Kita boleh membaca trend harga emas dengan membuat pemerhatian pada turun naik harga emas sekurang-kurangnya dalam masa setahun. Bagi tujuan penulisan entri ini saya mengambil kijang emas yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia sebagai contoh. Cara yang paling mudah adalah dengan merujuk pada laman web bank negara Malaysia (http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=12&pg=141&lang=en&StartMth=1&StartYr=2011&EndMth=7&EndYr=2011). Harga emas dalam laman web ini dikemaskini setiap hari bekerja. Gambaran secara keseluruhan boleh kita perhatikan dengan merujuk pada graf turun naik harga emas.

Trend Bulanan
Secara umumnya trend bulanan harga emas boleh kita sifatkan seperti tangga anjal yang sentiasa menaik ke atas. Kesan kenaikannya lebih dominan berbanding dengan kesan penurunan. Contoh mudahnya ialah harga emas pada 1 hari bulan mengalami kenaikan sebanyak 7% kemudian turun sebanyak 4% pada 2 hari bulan. Seterusnya pada hari ketiga naik kembali sebanyak 8%. Pada hari keempat turun sebanyak 5%.

Trend Tahunan
Trend harga emas secara tahunan boleh kita fahami dengan dengan cara yang sama iaitu dengan membuat perbandingan turun naik harga emas mengikut tahun. Secara umumnya trend harga emas tahunan juga menunjukkan sifat tangga anjal yang sentiasa menaik ke atas. Kesan kenaikan lebih dominan berbanding dengan kesan penurunan.

Waspada Trend Harian
Kemampuan membaca trend harga emas akan membantu kita berfikir secara rasional dan dapat membuat keputusan secara bijaksana. Waspada untuk tidak terpengaruh dengan turun naik harga emas dalam masa sehari sahaja atau hanya membuat pemerhatian pada pada trend harian sahaja. Kecuali setelah anda benar-benar mahir dengan segala seluk-beluknya. Elakkkan diri daripada terperangkap dengan ungkapan "harga emas paling murah dalam minggu ini" dan sebagainya.

Jurang Harga Beli Dengan Harga Jual Semula
Kita juga perlu memahami perbezaan atau jurang yang wujud di antara harga emas semasa dibeli dengan harga emas apabila dijual semula. Terdapat perbezaan nisbah jurang di antara emas yang berlainan saiz. Contohnya jurang bagi kijang emas bersaiz 1 auns lebih kecil peratusannya berbanding dengan saiz 1/2 auns atau 1/4 auns.

Bagaimana Pelaburan Emas Fizikal Menguntungkan?
Harga emas fizikal akan sentiasa naik secara relatifnya dalam jangka masa panjang. Maksudnya nilai emas tidak akan berkurangan atau mengalami susut nilai. Berbeza jika kita menyimpan dalam bentuk wang tunai, nilainya akan susut disebabkan oleh pelbagai faktor seperti keadaan ekonomi dan kadar inflasi.

Apa Risiko Yang Ditanggung?
Pemilik emas fizikal berhadapan dengan risiko segi keselamatan untuk menyimpan emas tersebut. Jika disimpan sendiri, maka perlu bersedia untuk menghadapi pelbagai risiko. Sebaliknya jika memilih untuk menggunakan peti simpanan di mana-mana institusi kewangan, maka perlu menanggung kos perkhidmatan yang dikenakan.

Perkembangan Semasa
Sambutan masyarakat terhadap emas fizikal semakin menggalakkan. Beberapa bulan terakhir tahun 2011, stok kijang emas terutamanya untuk saiz 1 aun telah kehabisan. Menurut sumber daripada Bank Negara, stok baru hanya akan berada di pasaran pada bulan April 2012.


www.izhanhamidi.blogspot.com

23 July 2011

KEMBARA KETIGA KAMPUCHEA 29 JUN-3 JULAI 2011: MISI PENDIDIKAN

Alhamdulillah, amanah kerja sekali lagi membawa saya ke Phnom Penh, Kampuchea. Peluang bersama 30 tenaga pengajar lelaki yang menjadi tulang belakang sekolah agama di seluruh negara Kampuchea menghimpunkan khazanah pengalaman yang pelbagai. Catatan ini bertujuan untuk saya mengongsikan pengalaman tersebut bersama para pembaca. Semoga ada manfaat untuk kita bersama.

Sistem Pendidikan Islam Kampuchea Pasca Peperangan
Peperangan bukan sahaja meragut nyawa para daie dan ilmuan Islam, malahan memusnahkan khazanah ilmu yang dimiliki oleh umat Islam Kampuchea. Sistem pendidikan Islam era pasca peperangan terpaksa dimulakan kembali dengan langkah yang pertama. Cabaran menjadi semakin besar kerana subjek agama Islam tidak tersenarai di dalam kurikulum sistem pendidikan kebangsaan. Justeru, tidak ada peruntukan dana dan penetapan dasar serta polisi yang dapat membantu pembangunan sistem pendidikan Islam.

Masjid Sebagai Pusat Penyebaran Pendidikan Islam
Pendidikan Islam ditawarkan secara tidak formal dengan masjid dijadikan sebagai pusat penyebaran yang utama. Usaha tersebut ternyata membuahkan hasil walaupun memakan masa yang panjang. Kini setiap masjid mempunyai kemudahan sekolah untuk menampung keperluan pendidikan masyarakat di sekitarnya. Justeru, pendidikan Islam dapat ditawarkan sebagai pelengkap pada pendidikan kebangsaan. Langkah seterusnya adalah meningkatkan kesedaran masyarakat kepentingan pendidikan Islam.

Tokoh Pembina Masyarakat
Amanah membina semula sistem pendidikan Islam di Kampuchea merupakan tugas yang berat. Keterbatasan sumber pada era pasca perang merupakan cabaran utama yang perlu diharungi. Bilangan ilmuan dan guru agama yang sangat kecil tidak mampu menampung keperluan untuk masyarkat Islam. Kekurangan buku dan bahan ilmiah menambahkan kerumitan yang dihadapi akibat ketiadaan sistem yang boleh dirujuk. Ditambah pula dengan keterbatasan infrastruktur dan kemudahan yang boleh digunakan.

Namun, cabaran tersebut tetap disambut oleh Sahibus Samahah Tuan Haji Kamaruddin Yusuf iaitu Mufti Kerajaan Negara Kampuchea untuk merintis kembali usaha tersebut.Beliau telah mengambil inisiatif membuka kelas pengajian agama dengan menggunakan sistem pengajian pondok. Bermula dengan menyediakan peluang untuk masyarakat Islam di sekitar kampung untuk menimba ilmu agama, akhirnya terus berkembang dengan menarik minat pelajar dari serata Kampuchea untuk datang menuntut ilmu. Usaha beliau telah mendapat pengiktirafan dengan dilantik sebagai Mufti Kerajaan Kampuchea. Anugerah ini membuka peluang untuk beliau melipatgandakan usaha memartabatkan pendidikan Islam. Beliau berusaha mengarusperdanakan pendidikan Islam dengan menjadikan ibu negara Kampuchea iaitu Phnom Penh sebagai pusat operasi.

Tulang Belakang Pendidikan Islam
Jika SS Mufti diibarat sebagai otak yang merencana sistem pendidikan Islam, maka para guru agama yang bersama perjuangan beliau boleh dianggap sebagai tulang belakang yang mendokong penuh usaha tersebut. Tenaga muda yang berada di saf hadapan pada hari ini dalam usaha membina sistem pendidikan Islam merupakan hasil pelaburan yang telah dilakukan oleh SS Mufti sejak sekian lama. Beliau telah memilih pelajar-pelajar yang berpotensi untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Beliau telah berusaha mendapatkan kerjasama dan bantuan daripada negara-negara Islam untuk menampung keperluan pelajar-pelajar tersebut. Hasilnya pelajar-pelajar ini bertebaran ke serata dunia untuk mendalami ilmu agama termasuklah ke Malaysia.

Kecekalan Jiwa Guru Agama
Secara peribadi saya mengkagumi kecekalan jiwa yang ditunjukkan oleh guru-guru agama di Kampuchea. Mereka menyerahkan seluruh jiwa raga demi mendidik anak bangsa dengan ilmu agama. Ganjaran yang diharapkan hanyalah pahala dan keredhaan Allah SWT. Buktinya gaji atau lebih sesuai dianggap elaun sebagai guru agama tidak besar jumlahnya dan tidak tetap penerimaannya. Ini kerana sumber dana banyak bergantung pada hasil zakat dan sumbangan. Mereka tidak berpeluang memfokuskan sepenuh perhatian pada pengajaran dan pembelajaran di sekolah kerana perlu meluangkan masa melakukan kerja-kerja sampingan untuk mencari pendapatan tambahan demi survival hidup.

Alah Bisa Tegal Biasa
Guru-guru agama juga mengajar dengan infrastruktur dan kemudahan yang terbatas. Kekurangan ini diterima dengan redha dan tidak dijadikan sebagai alasan untuk merencatkan segala usaha yang telah dibuat. Buktinya program kami selama empat hari seringkali diganggu oleh bekalan elektrik yang terputus. Namun perjalanan program tetap diteruskan seperti biasa seolah-olah tiada gangguan. Pengalaman ini benar-benar menguji tahap kebolehan kami untuk berhadapan dengan situasi luar jangka semasa mengendalikan sesi latihan. Saya tidak dapat membayangkan kelancaran program sebegini jika situasi yang sama berlaku di tanah air sendiri terutama di sekitar Lembah Klang tempat saya mencari rezeki.

Kesungguhan Menimba Ilmu
Saya juga mengkagumi kesungguhan para guru agama menimba ilmu. Sepanjang empat hari berkongsi ilmu pedagogi sukar sekali menemui peserta yang kelihatan kurang bermaya atau mengantuk. Peluang bertanya soalan semasa sesi kuliah sentiasa dimanfaatkan. Sesi bengkel pula sentiasa aktif dengan pelbagai isu dan topik yang diperbicangkan. Pada pemerhatian saya, kemungkinan latar belakang sebahagian besar guru agama yang pernah mendapat pendidikan sistem pengajian pondok menyebabkan mereka cenderung untuk mengetahui setiap patah perkataan pada nota yang dibekalkan. Pengalaman dalam misi sebelumnya banyak membantu saya menjelaskan istilah-istilah tersebut secara mudah dan praktikal.

Penyelarasan Usaha Pembangunan Sistem Pendidikan Islam
Masyarakat Islam di Kampuchea bersyukur kerana banyak negara yang tampil menghulurkan bantuan kepada mereka. Termasuklah pelbagai pihak daripada Malaysia yang sering membawa bantuan dalam pelbagai bentuk dan cara. Cabaran yang dihadapi ialah impak atau kesan daripada bantuan yang diterima tidak berkadaran dengan jumlah sumbangan. Antara faktor utamanya ialah aspek penyelarasan yang masih boleh dipertingkatkan.

Justeru, saya menyeru kepada semua pihak terutama para dermawan daripada Malaysia untuk menjadikan Pejabat Mufti Kerajaan Kampuchea sebagai penyelaras pada usaha pembangunan sistem pendidikan Islam di Kampuchea. Tujuannya menjadikan bantuan yang disalurkan mendatangkan impak yang sewajarnya pada pembangunan sistem pendidikan Islam di Kampuchea. Pada masa yang sama dapat mengelak dari wujudnya unsur-unsur persaingan dan kepentingan peribadi.